Omistaminen ja hallinto

Lestiksen omistaa Ylioppilaskoti Lestis ry (yhdistyksen nimi oli vuoteen 2021 saakka Lestadiolaisten ylioppilaskodin kannatusyhdistys r.y.). Yhdistyksen tarkoituksena on sääntöjen mukaan "edistää eri maakunnista tulevien opiskelijoiden asemaa osallistumalla ylioppilaskodin ylläpitämiseen Helsingissä. Tarkoitus on myös vaalia ylioppilaskodin lestadiolaisen kristillisyyden perintöä.” Yhdistys on täysin itsenäinen, eikä se toimi minkään muun yhdistyksen, järjestön tai liiton yhteydessä.

Yhdistys, tuolloin Lestadiolaisten ylioppilaskodin kannatusyhdistys, perustettiin talvella 1948 ja Vironkadun 7 c 4 huoneiston yhdistys hankki seuraavana vuonna. Virallisia kodin avajaisia vietettiin syyskuussa 1949, kun ensimmäiset asukkaat olivat pääseet asumaan ylioppilaskotiin. Lue lisää Lestiksen historiasta.

Yhdistyksen hallitukseen kuuluu yhdeksän jäsentä. Hallituksen puheenjohtajana toimii kirkkoherra Heikki Pelkonen. Häntä ennen puheenjohtajina toimivat professori Ilmari Soisalon-Soininen (1948-1974), rovasti Timo Kökkö (1975-1981), rovasti Hannu Pelkonen (1982-2012) ja maakuntaneuvos Pentti Lampinen (2012-2021)